Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Dezercja Wizz Aira w Abu Zabi. Etihad przejmie rynek

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
16-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Dezercja Wizz Aira w Abu Zabi. Etihad przejmie rynek
fot. Mateusz Kieruzal
Po latach strat, Etihad stał się dynamicznie rozwijającym się przewoźnikiem ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Linie uruchomią kolejne siedem tras, częściowo wypełniając lukę jaką pozostawi Wizz Air, który likwiduje spółkę-córkę w Abu Zabi.

Zatoka Perska vel Arabska jawiła się dla węgierskich linii lotniczych jako miejsce, gdzie można zarobić bardzo dobre pieniądze, oferując okolicznym mieszkańcom niskokosztowe usługi lotnicze. Model budżetowy w państwach zatokowych istnieje, lecz lokalni operatorzy oferowali i oferują znacznie drożej loty, które nie są „tanie”.

Przełom rynkowy

Wprowadzenie na rynek emiracki ultratanich linii lotniczych było przełomowym wydarzeniem. Wcześniej pasażerowie podróżujący z Abu Zabi czy Dubaju byli skazani na skorzystanie z tradycyjnych linii lotniczych, u których bilet kosztuje kilka razy więcej. Nowy segment był w Zjednoczonych Emiratach Arabskich społecznie oczekiwany. W szczytowym momencie Wizz Air Abu Dhabi łączył Abu Zabi z prawie 40 miastami.

Abu Zabi, jak i Arabia Saudyjska były pomysłami Roberta Careya, który nie pełni już funkcji kierowniczych w węgierskich liniach lotniczych (jest on obecnie wiceprezesem wykonawczym w Copa Airlines). Wraz z odejściem Careya, sieć połączeń bliskowschodnich zaczęła być systematycznie ograniczana. Z rozległej sieci tras do Dammam, Dżeddy i Rijadu ostało się już tylko kilka tras do miasta nad Morzem Czerwonym.

A teraz Wizz Air podjął decyzję o likwidacji spółki-córki joint-venture w Abu Zabi. Krok Węgrów jest zaskakujący, lecz naturalny – od stycznia w Abu Zabi przedsiębiorstwa płacą 6-proc. podatek, a te linie lotnicze podatków nienawidzą. Skończyły się zniżki opłat na bazowym lotnisku, a opóźnienia w dostawach nowych airbusów A321neo/XLR i wady silników Pratt & Whitney utrudniały silny wzrost. Emiracki regulator nie przyznał niskokosztowcowi zgód regulacyjnych na obsługę lotów do Indii i Pakistanu, które miały być kolejnymi destynacjami niczym „El Dorado”.

Wypełniona luka

Lotnisko w Abu Zabi długo nie pozostanie bez lotów do Ałmatów, Baku, Bukaresztu, Erywania, Medyny, Taszkentu i Tbilisi, gdyż regularne rejsy o dużej częstotliwości do miast w Arabii Saudyjskiej, Armenii, Azerbejdżanie, Gruzji, Kazachstanie, Rumunii i Uzbekistanie uruchomią Etihad Airways. Nowe trasy będą inaugurowane od listopada 2025 roku do marca 2026 roku. Siedem nowych tras dołączy do 27 kierunków, które dołączają do siatki połączeń na przestrzeni tego roku. W czerwcu uruchomiono loty do Warszawy, a w przyszłym roku Etihad zawita do Krakowa.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wizz Air: Kapitan Piotr Jabłoński kończy służbę po 17 latach

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air: Kapitan Piotr Jabłoński kończy służbę po 17 latach

Wizz Air 15 lipca 2025

Koniec Wizz Air Abu Dhabi. Porażka Węgrów

Pasażer i linie lotnicze

Koniec Wizz Air Abu Dhabi. Porażka Węgrów

Mateusz Kieruzal 14 lipca 2025

PLAY z ogromnym spadkiem liczby pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

PLAY z ogromnym spadkiem liczby pasażerów

Rafał Dybiński 15 lipca 2025

Zobacz również:

Raffael Quintas (Etihad): Chcemy latać więcej z Warszawy

Biznes i przemysł

Raffael Quintas (Etihad): Chcemy latać więcej z Warszawy

Piotr Bożyk 06 czerwca 2025

Linie Etihad zainaugurowały loty do Warszawy

Pasażer i linie lotnicze

Linie Etihad zainaugurowały loty do Warszawy

Piotr Bożyk 03 czerwca 2025

Etihad Airways zamówią 28 boeingów B777X i B787

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Wizz Air: Kapitan Piotr Jabłoński kończy służbę po 17 latach

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air: Kapitan Piotr Jabłoński kończy służbę po 17 latach

Wizz Air 15 lipca 2025

Koniec Wizz Air Abu Dhabi. Porażka Węgrów

Pasażer i linie lotnicze

Koniec Wizz Air Abu Dhabi. Porażka Węgrów

Mateusz Kieruzal 14 lipca 2025

PLAY z ogromnym spadkiem liczby pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

PLAY z ogromnym spadkiem liczby pasażerów

Rafał Dybiński 15 lipca 2025

Zobacz również:

Raffael Quintas (Etihad): Chcemy latać więcej z Warszawy

Biznes i przemysł

Raffael Quintas (Etihad): Chcemy latać więcej z Warszawy

Piotr Bożyk 06 czerwca 2025

Linie Etihad zainaugurowały loty do Warszawy

Pasażer i linie lotnicze

Linie Etihad zainaugurowały loty do Warszawy

Piotr Bożyk 03 czerwca 2025

Etihad Airways zamówią 28 boeingów B777X i B787

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij